بالاخره پای نمایندگان به اوین رسید

تجمعات اعتراضی اخیر در ده‌ها شهر و همچنین در پایتخت که با بازداشت‌هاي وسیع نیز همراه شد، بسیاری را به جهت نوع برخوردها نگران کرد. در این میان و پس از رسیدن برخی اخبار ناگوار از خودکشی تعدادی از دستگیر شدگان در زندان‌ها از جمله زندان اوین، برخی از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صرافت افتادند تا تلاش کنند ابعاد موضوع را مشخص کرده و از احتمال تکرار وقایع تلخ سال 88 همچون واقعه کهریزک پیشگیری شود؛ به همین جهت جمعی از بهارستان‌نشینان درخواست بازدید از زندان اوین را دادند. درخواستی که تا مدتی بي‌پاسخ ماند و بعد از آن نیز بارها به تعویق افتاد و بالاخره با گذشت روزهای متمادی و آزادی جمع زیادی از بازداشتی‌ها، ترکیب مشخصی از نمایندگان مردم در مجلس روز گذشته موفق شدند از زندان اوین بازدید کنند.
***
فیلم خودکشی فرد دستگیر شده
را دیدیم


رئيس کمسیون حقوقی قضایی مجلس آنچه در بازدید روز گذشته نمایندگان از زندان اوین گذشت را تشریح کرد.
اله یار ملکشاهی درباره این بازدید گفت: 11 نفر از نمایندگان از زندان اوین بازدید کردند، این بازدید از بند نگهداری متهمین و بند 209 بند امنیتی انجام شد. همچنین ضمن بازدید از وضعیت چهار نفر از افراد باقی مانده که در اغتشاشات اخیر دستگیر شده بودند، همکاران با آنها صحبت کردند. وی افزود: در خصوص آن فردی که در اغتشاشات دستگیر شده بود و صحبت آن بود که خودکشی کرده هم فیلم مربوط به آن دیده شد و هم از محلی که جسد وی پیدا شده و احیانا در آن جا خودکشی کرده بازدید شد. رئيس کمسیون حقوقی قضایی مجلس در پایان گفت: همچنین جلسه ای با رئيس کل سازمان زندان‌ها و مدیر کل و مسئولان زندان اوین داشتیم که به سوالات نمایندگان پاسخ داده شد. همچنین جمع بندی کلی را در این باره را روز چهارشنبه ارائه خواهیم داد.
قرار شد فعلا اظهار نظر نکنیم
یک عضو هیات رئيسه مجلس که از جمله نمایندگان بازدید کننده از اوین بود نیز پس از این بازدید گفت: با توجه به توافقی که پس از انجام بازدید با دیگر نمایندگان داشتیم، قرار شد فعلاً درباره جزئیات اظهارنظر نکنیم. محمدعلی وکیلی که عضو فراکسیون امید نیز هست، همچنین خاطرنشان کرد: احتمالاً تا چهارشنبه و پس از آن‌که جمع‌بندی درباره جزئیات بازدید از زندان اوین تکمیل شد، در این رابطه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
دیدار با 4 بازداشتی باقی مانده
این گفته‌هاي وکیلی در حالی بود که یک عضو دیگر فراکسیون امید نیز که از جمله بازدید کنندگان از اوین بود، در این رابطه از ملاقات با هر ۴ زندانی که در جریان اعتراض‌های اخیر بازداشت شده و در اوین به‌سر می‌برند، خبر داد.
فاطمه سعیدی با اشاره به بازدید جمعی از نمایندگان مجلس از زندان اوین اعلام کرد: عصر سه شنبه به‌همراه تعدادی از نمایندگان از زندان اوین بازدید کردیم که این بازدید بیش از ۲ ساعت به‌طول انجامید و در نهایت قرار شد جمع‌بندی نهایی در قالب گزارشی تا چهارشنبه در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد. وی با اشاره به بازدید از بخش‌های مختلف زندان اوین خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تنها ۴ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در اوین همچنان زندانی هستند که در جریان این بازدید با هر ۴ نفر دیدار و با آن‌ها گفت‌وگو کردیم. نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس یادآور شد: باتوجه به آن‌که به‌گفته مسئولان زندان اوین، هیچ زنی در میان بازداشت‌شدگان فعلی وجود ندارد، از بند نسوان بازدید نکرده و با این حال از بندهای ۲۰۹ و بخش‌هایی دیگر از زندان مردان بازدید کردیم. عضو هیات رئيسه فراکسیون امید مجلس همچنین، ضمن تقدیر از مسئولان به‌دلیل توجه به اهمیت حضور نمایندگان زن در این بازدید، به بخشی از مذاکرات خود با رئيس زندان اوین اشاره کرد و گفت: درخواستم از رئيس سازمان زندان‌ها این بود که حتماً نسبت به انجام همکاری‌های لازم برای بازدید فراکسیون زنان مجلس از زندان‌های زنان اقدام کنند. سعیدی در پایان تاکید کرد: همکاری بسیار خوبی از سوی مسئولان زندان برای حضور بنده به‌عنوان یک نماینده زن انجام شد که جای تقدیر و تشکر دارد.
گفتنی است که در ترکیب 11نفره نمایندگان حاضر در بازدید از اوین که به انتخاب رئيس کمیسیون حقوقی قضایی در جمع بازدید کنندگان قرار گرفتند، نمایندگانی از هر سه فراکسیون اصلی مجلس دیده می شود. بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئيسه مجلس با اشاره به اسامی هیات بازدید کننده از اوین گفت: الهیار ملکشاهی رئيس کمیسیون حقوقی قضایی به‌عنوان متولی و رئيس هیات که اختیار تام در انتخاب اعضای هیات داشته و بر این اساس آقایان علیرضا رحیمی، ولی‌اله نانواکناری و محمدمهدی برومندی را از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انتخاب کرده و محمد دهقان، عزت‌اله یوسفیان‌ملا، محمد کاظمی، عبدالکریم حسین‌زاده و فاطمه سعیدی را نیز به‌عنوان دیگر اعضای این هیات برگزیده است. در ترکیب ذکر شده از سوی نعمتی، محمد دهقانی و ولی‌اله نانواکناری از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی؛ محمد کاظمی، عبدالکریم حسین‌زاده، علیرضا رحیمی به‌عنوان اعضای فراکسیون امید، عزت اله یوسفیان‌ملا و محمدمهدی برومندی فراکسیون مستقلین ولایی و فاطمه سعیدی نیز از فراکسیون زنان در این هیات حضور داشته اند. البته این در حالی بود که در فهرست اسامی هیات بازدیدکنندگان از اوین که پیش از این در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته بود، عزت‌اله یوسفیان‌ملا و علیرضا رحیمی حضور نداشتند و این درحالی است که جای نام محمدجواد فتحی و محمدعلی وکیلی که در فهرست اولیه وجود داشت، در فهرستی که ازسوی سخنگوی هیات رئيسه مجلس اعلام شده، خالی بود.